matt-bennett-78hTqvjYMS4-unsplash

Każdy z nas chciałby żyć pełnią sił do ostatnich dni, niestety bardzo często osoby w podeszłym wieku wymagają opieki – niekiedy całodobowej i bardzo wyczerpującej. Nie stanowi to większego problemu, kiedy opiekę tę sprawują dzieci chorej osoby. Są one bowiem w stanie pogodzić się z takim obowiązkiem i naturalną koleją rzeczy.

Testament na osobę z dalszej rodziny lub obcą - III grupa podatkowa

O wiele bardziej skomplikowana jest sytuacja osób, które nie mają żyjącego potomstwa ani małżonka, którzy mogliby się nim zająć. Wówczas nierzadko zdarza się, że taką opiekę sprawuje ktoś z dalszej rodziny bądź osoba całkowicie niespokrewniona. Sytuacja ta jest o tyle przykra, że w momencie spadkobrania, jeśli chory uwzględnił tę osobę w testamencie często znajdzie się ona w III grupie podatkowej, co ma ogromne znaczenie, ponieważ zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca.

W jaki sposób zawrzeć umowę o opiekę?

Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, że może chociaż w części zapobiec tej przykrej sytuacji, dzięki pisemnej umowie z podpisem notarialnie poświadczonym, na podstawie której opieka będzie sprawowana przez co najmniej dwa lata od dnia poświadczenia podpisów przez notariusza.

Czy można uniknąć podatku od spadku?

Jak stanowi art. 16 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn taka osoba, kiedy otrzyma w spadku własność (współwłasność) budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub udział w takim prawie, spółdzielcze prawo do domu jednorodzinnego albo udział w takim prawie – nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu.

Warto się jednak zapoznać ze wspomnianym art., bowiem w ust. 2 przewiduje szereg warunków, które muszą zostać spełnione by można było z niego skorzystać. Kto wie – może akurat spełniasz te warunki i uchylisz się od obowiązku podatkowego?

Jeśli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszamy Cię do kontaktu z naszą Kancelarią:

58 354 10 88 lub kom. 784 576 666 oraz 661 105 677 email: info@kancelaria-temida.com

Skorzystaj z pomocy adwokata z naszej Kancelarii Prawnej w Gdańsku nawet bez wychodzenia z domu!

Umów się na poradę w Kancelarii, wideoporadę lub poradę telefoniczną!